Investering van 100.000 euro in eigen internationale campagne

Te stil in de hoofdstad: Friesland Holland pakt promotie Leeuwarden 2018 zelf op

WOLVEGA (NL) – Het bureau voor toerisme Friesland Holland in Wolvega is zelf gestart met de vermarkting van Leeuwarden, culturele hoofdstad van Europa in 2018, inclusief het buitengebied tot over de provinciegrenzen. Het is directeur Albert Hendriks veel te stil in Leeuwarden, wat de marketing betreft. Hij wil nu al buitenlandse scholen en busondernemingen interesseren. “Omdat het zomaar 2018 is. Organisatoren van reizen denken jaren vooruit. De officiële promotionele uitingen zijn veel te Liwwadders en te Frysk, niet provinciewijd, en niet wervend richting buitenland. De huidige publiciteit is vooral gericht op kunst en festivals en Leeuwarder kopstukken.”

Eén van de vier promotiewagens van Friesland Holland als blikvanger op het terras van het Leeuwarder Eurohotel aan het Europaplein. Harold Harskamp serveert koffie met gebak voor hotelhoudster Klari Pars en gast Jan Runia. Met 2018-promotiewagens spoort het toerismebureau passanten aan om nu al te genieten van Leeuwarden en Friesland, omdat het meeste van wat in 2018 geboden wordt nu ook te bekijken en te doen is.
Eén van de vier promotiewagens van Friesland Holland als blikvanger op het terras van het Leeuwarder Eurohotel aan het Europaplein. Harold Harskamp serveert koffie met gebak voor hotelhoudster Klari Pars en gast Jan Runia. Met 2018-promotiewagens spoort het toerismebureau passanten aan om nu al te genieten van Leeuwarden en Friesland, omdat het meeste van wat in 2018 geboden wordt nu ook te bekijken en te doen is.

Met een eigen, meer dan een ton kostende campagne, compleet met eigen 2018 promotiewagens, fotologo’s, een veeltalige reisgids, website en een stand op binnen- en buitenlandse beurzen gaat Friesland Holland Leeuwarden 2018 nu al aan de man brengen. Ook neemt zij deel aan evenementen met de pas aangeschafte promotietrailer.

Bekende Friezen
Toeristen en bekende Friezen, zoals de zanger Jelle B. uit Wytgaard en de schilder Gosse Koopmans uit Garyp, poseren op reclamefoto’s die gekoppeld zijn aan het logo dat “adaptive” is: het past zich qua kleur aan aan de foto. Voor snelle herkenning blijven de structuur en de verhouding breedte en hoogte steeds hetzelfde. Er komt ook een wervend Nederlandstalig lied waarin de Friese highlights worden bezongen.

School- en busreizen
De marketingorganisatie richt zich vooral op buitenlandse scholen, universiteiten, clubs en busondernemers, want daar zit de winst, meent Hendriks. In Wolvega werken ze nu aan speciale 2018 arrangementen van educatieve en cultuur-historische aard die al in januari 2015 geboekt kunnen worden door organisatoren van reizen en individuele vakantiegangers. “Organisatoren van groepsreizen en dagtochten krijgen een achttalig toeristisch atlasmagazine vol accommodaties, attracties en activiteiten. Er komt ook een speciale 2018-website.”

Grote haast
Hendriks zegt grote haast te hebben en kan niet meer wachten tot ze in Leeuwarden alles op de rails hebben. “We kunnen nu al profiteren van de benoeming, want 95% van wat er in 2018 is, is er nu ook. Het duurt in de praktijk een paar jaar voordat je in Europa en op het wereldwijde web goed voet aan de grond hebt om een topevenement in de kijker van cultuur- en natuurliefhebbers te krijgen. We zijn bijvoorbeed al twee jaar druk bezig met Friesland-promotie in Italië; nu begin je het pas goed te merken dat het wat oplevert. En daar draait het bij marketing om: het moet renderen. Kulturele Haadstêd is een dure grap, maar daar lijken ze in Leeuwarden niet zo mee te zitten.”

Klompen en molens
Volgens Hendriks zal het gros van de Europeanen meer interesse hebben voor typisch Friese waterzaken als UNESCO Werelderfgoed Woudagemaal, poldermolens, dijken en eilanden, de klompen van Scherjon, traditionele scheepsbouw, zeedijken en streekproducten.
“Leeuwarden 2018 is de kapstok, maar één dag Leeuwarden is meer dan genoeg in een meerdaagse bus-, fiets- of vaartocht. Het Overijsselse Giethoorn, dat een cultuur-historische band heeft met zuidelijk Friesland, draait ook volop mee in ons 2018-circus. Het is een populaire bestemming, zowel in het kader van busreizen als bij huurders van Friese boten. Een mooi voorbeeld van het betrekken van Drenthe bij het 2018-gebeuren is het Gevangenismuseum van Veenhuizen met tal van ambachtelijke bedrijven, zoals een bierbrouwerij. Veenhuizen wordt een onderdeel van de Turfroute; het ligt op fietsafstand van Oosterwolde.”

Grote beurzen
Friesland Holland gaat met een eigen Leeuwarden 2018 stand naar een van de grootste onderwijstentoonstellingen van Europa, de Didacta in Hannover. Ook grote vakantiebeurzen, zoals de CMT in Stuttgart en Boot Düsseldorf en talrijke evenementen worden in het voorjaar van 2015 aangedaan. Ook overweegt het toeristenbureau weer mee te doen aan de Vakantiebeurs in Utrecht.  

Molen Zeldenrust en de trekschuit van Dokkum spelen een rol in de 2018-campagne, want molens en rondvaarten door de grachten zijn succesnummers. Molen en trekschuit staan in advertenties en op posters. Leeuwarden wordt door Friesland Holland onder andere gepresenteerd als romantisch klein Amsterdam.
Molen Zeldenrust en de trekschuit van Dokkum spelen een rol in de 2018-campagne, want molens en rondvaarten door de grachten zijn succesnummers. Molen en trekschuit staan in advertenties en op posters. Leeuwarden wordt door Friesland Holland onder andere gepresenteerd als romantisch klein Amsterdam.
Djura Hof uit Nieuwehorne speelt de rol van het Friese kaasmeisje. Wintersport in Friesland: schaatsen in de buurt van Hindeloopen.
Djura Hof uit Nieuwehorne speelt de rol van het Friese kaasmeisje.  Wintersport in Friesland: schaatsen in de buurt van Hindeloopen.
Vrolijke artiesten als Jelle B, hier in het slik van het Wad, werken mee aan de 2018-campagne van Friesland Holland.
Vrolijke artiesten als Jelle B, hier in het slik van het Wad, werken mee aan de 2018-campagne van Friesland Holland.